Skip to the content

Λογοθεραπεία και Εργοθεραπεία: Πότε πρέπει να απευθυνθώ στον ειδικό;

Λογοθεραπεία και Εργοθεραπεία: Πότε πρέπει να απευθυνθώ στον ειδικό;

Η Λογοθεραπεύτρια κ. Αναστασία Καπιώτου, μας ενημερώνει για τις δυσκολίες του ρυθμού ανάπτυξης και δεξιοτήτων του παιδιού, που εφιστούν την προσοχή, ότι ο γονέας πρέπει να απευθυνθεί σε έναν ειδικό Λογοθεραπευτή, Εργοθεραπευτή…

Αν και το κάθε παιδί έχεις τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν ωστόσο κάποιες δεξιότητες που θα πρέπει να κατακτώνται σύμφωνα με την εκάστοτε  ηλικία.

Σε περίπτωση που το παιδί σας παρουσιάζει τις παρακάτω δυσκολίες καλό θα ήταν να ζητήσετε μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση.

  • Παρουσιάζει δυσκολία όταν βυζαίνει, ρουφάει, μασάει ή καταπίνει.
  • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, δεν τρώει κάποιες τροφές, δυσκολεύεται στη μάσηση ή στην κατάποση στερεών ή υγρών.
  • Το βάβισμα του δεν αποτελείται από ποικιλία ήχων μέχρι 12 μηνών.
  • Δε χρησιμοποιεί προτάσεις 2 λέξεων μέχρι την ηλικία των 2,5.
  • Δυσκολεύεται να εκτελέσει απλές εντολές.
  • H ομιλία του είναι δύσκολα κατανοητή από τους περισσότερους ανθρώπους στην ηλικία των 3 χρονών.
  • H ομιλία του παρουσιάζει κομπιάσματα, επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων κλπ. Εδώ και μια εβδομάδα.
  • H ομιλία του παιδιού σας είναι ένρινη ή βραχνή.
  • Oρισμένες φορές φαίνετε να μην σας ακούει.
  • Παρουσιάζει δυσκολία στη σωστή χρήση και εκφορά κάποιον ήχων (π.χ. β,δ,θ,σ,λ,ρ,) στην ηλικία των 4 χρονών.
  • Δεν χρησιμοποιεί σωστά δομημένες προτάσεις στην ηλικία των 5 χρονών.
  • Δυσκολεύεται στην περιγραφή εικόνων και στην ορθή μεταφορά των νέων του.
  • Δείχνει να έχει φτωχό λεξιλόγιο για την ηλικία του.

Με βάση τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, καλό θα ήταν να ζητήσετε μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

  • Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί, ανάλογα με την ηλικία του, να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα, κ.λπ..
  • Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο (μοιάζει αδύναμο). Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή και είναι χαλαρό-πλαδαρό.
  • Πέφτει εύκολα κάτω.
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα).
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να φτιάξει πάζλ, να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
  • Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του ή η ομιλία του είναι δυσνόητη και δεν αρθρώνει σωστά.
  • Είναι πολύ υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
  • Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
  • Αποφεύγει την παιδική χαρά.
  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
  • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συνεχίσει σε άλλη.
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα.
  • Αντιστρέφει τα γράμματα και τους αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει. Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
  • Κουράζεται εύκολα κατά τη σχολική του εργασία.
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
  • Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή με μεγαλύτερα παιδιά.

Της Αναστασίας Καπιώτου, Λογοθεραπεύτρια,  Επιστημονική Υπεύθυνη Πρότυπου Αναπτυξιακού Κέντρου «Ενσυναίσθηση». Επιστημονική επιμέλεια: Εργοθεραπευτική Ομάδα Ενσυναίσθησης. Τηλ: 2109629870, email: ensunaisthisi@gmail.com

(13 Αξιολογήσεις)