Skip to the content

Η διατροφή που καταπραΰνει τις αιμορροΐδες

Η διατροφή που καταπραΰνει τις αιμορροΐδες

«Να τρως περισσότερες ίνες και να ενυδατώνεσαι». Αυτές είναι οι δύο βασικές συμβουλές που λαμβάνουν όσοι υποφέρουν από αιμορροΐδες. Σε τι μεταφράζονται όμως πρακτικά όταν έρχεται η ώρα να γεμίσετε το καλάθι σας στο σούπερ-μάρκετ ή να αποφασίσετε τι θα βάλετε στο πιάτο σας;

Ίνες δύο κατηγοριών

Οι αιμορροΐδες είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν σε άτομα που υποφέρουν από μη-συχνές κενώσεις του εντέρου. Ένας από τους πιο εύκολους και αποτελεσματικούς τρόπους αύξησης των κενώσεων είναι η πρόσληψη ινών μέσω της διατροφής. Οι ίνες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: τις διαλυτές και τις αδιάλυτες.

Οι διαλυτές ίνες είναι αυτές που διαλύονται στο νερό και σχηματίζουν ένα κολλώδες μίγμα (σκεφτείτε τι συμβαίνει όταν ανακατεύετε νιφάδες βρώμης με νερό). Είναι πολύτιμες για όσους υποφέρουν από αιμορροΐδες, καθώς χαρίζουν όγκο στα κόπρανα και τα κάνουν πιο μαλακά και καλοσχηματισμένα, διευκολύνοντας έτσι την κίνησή τους μέσα στον πρωκτικό σωλήνα. Με τον τρόπο αυτόν, αποφεύγεται η δυσκοιλιότητα και μειώνεται ο ερεθισμός στην περιοχή.

Οι αδιάλυτες ίνες, από την άλλη μεριά, είναι αυτές που δεν διαλύονται. Αν ρίξετε για παράδειγμα ένα κλωναράκι σέλερι μέσα στο νερό, αυτό θα μείνει εκεί ανεπηρέαστο. Οι αδιάλυτες ίνες δεν απορροφώνται από τον πεπτικό σωλήνα, αλλά συμβάλλουν στην πέψη των υπόλοιπων τροφών και την αποβολή των κοπράνων από τον οργανισμό, διατηρώντας την κινητικότητα και τη χημική ισορροπία μέσα στο έντερο.

Τα περισσότερα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ίνες, περιέχουν και τις δύο κατηγορίες. Στόχος σας πρέπει να είναι να λαμβάνετε 25-30 γραμμάρια ίνες καθημερινά από τις τροφές. Σε γενικές γραμμές, θα πρέπει το ένα τρίτο της ποσότητας αυτής να είναι διαλυτές ίνες (και πιο πολύ σε περίπτωση διάρροιας).

  • Όσπρια και ξηροί καρποί

Για το επόμενο διάστημα, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί θα γίνουν καλοί φίλοι της διατροφής σας. Μόλις μισό φλιτζάνι φασόλια θα καλύψουν το 1/3 του στόχου σας σε πρόσληψη ινών, αφού περιέχουν 7-10 γραμμάρια ίνες (διαλύτες και αδιάλυτες), ανάλογα με την ποικιλία που θα επιλέξετε. Θυμηθείτε ότι μπορείτε να προσθέτετε φασόλια στις σαλάτες και τις σούπες σας, ενώ μπορείτε να αντικαθιστάτε με αυτά και τις πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης (σ.σ. κρέας). Την ίδια στιγμή, περίπου 20 αμύγδαλα περιέχουν 3 ακόμα γραμμάρια ίνες.

  • Δημητριακά

Αντικαταστήστε το λευκό ψωμί με ολικής αλέσεως, όπως αντίστοιχα και τα ζυμαρικά και τα κρακεράκια, ώστε να αυξήσετε την ποσότητα των αδιάλυτων ινών που λαμβάνετε. Επιλέξτε επίσης προϊόντα από σίκαλη, φαγόπυρο και καλαμποκάλευρο. Να θυμάστε επίσης ότι η βρώμη και το κριθάρι, όταν καταναλώνονται μαγειρεμένα, σας παρέχουν πολύτιμες διαλυτές ίνες.

  • Φρούτα και λαχανικά

Αν έχουν λεπτή φλούδα, όπως τα μήλα, τα αχλάδια, τα δαμάσκηνα και οι πατάτες, τότε μην τα ξεφλουδίζετε. Περιέχουν πολύτιμες αδιάλυτες ίνες, καθώς και φλαβονοειδείς ουσίες που συμβάλλουν στον έλεγχο της αιμορραγίας των αιμορροΐδων.  Πιο πλούσια σε φλαβονοειδή είναι τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονο χρώμα, όπως τα μούρα, το μωβ σταφύλι και οι ντομάτες. Όσο πιο φρέσκα, τόσο καλύτερα. Μία μερίδα φρούτου περιλαμβάνει περίπου 3-4 γραμμάρια ίνες, ενώ ένα φλιτζάνι μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών ή αρακά περιέχει 4-5 γραμμάρια.

Υγρά

Η έλλειψη υγρών στο σώμα κάνει τα κόπρανα πιο σκληρά και αφυδατωμένα, και δυσκολεύει την αποβολή τους. Αντιθέτως, η άφθονη κατανάλωση νερού τα μαλακώνει και προλαμβάνει τη χρόνια δυσκοιλιότητα.

Ποιες τροφές να αποφεύγετε

Τα τρόφιμα που είναι φτωχά σε ίνες, μπορεί να εντείνουν ή να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα και κατ’ επέκταση αιμορροΐδες. Τέτοια τρόφιμα είναι το λευκό ψωμί, το γάλα, το τυρί, το κρέας και τα επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως τα κατεψυγμένα γεύματα και το fast food. Ορισμένα από αυτά (το κόκκινο κρέας, τα αλλαντικά και οι  επεξεργασμένοι υδατάνθρακες), καθώς και τα τηγανητά, μπορεί να προκαλέσουν φλεγμονή στον οργανισμό που θα επιδεινώσει τις αιμορροΐδες.

Αν οι αιμορροΐδες σας είναι σε έξαρση, τότε θα πρέπει να κόψετε ο,τιδήποτε ερεθίζει το έντερο, όπως η καφεΐνη, το αλκοόλ, τα πικάντικα φαγητά και τα εσπεριδοειδή.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να περιορίζετε την ποσότητα αλατιού που προσθέτετε στα φαγητά σας, καθώς μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση υγρών στον οργανισμό και επομένως να ασκηθεί μεγαλύτερη πίεση στα αιμοφόρα αγγεία (και της πρωκτικής περιοχής).

Όταν η προσαρμογή της διατροφής δεν αρκεί

Η προσαρμογή της διατροφής δεν αρκεί πάντα για την ανακούφιση των αιμορροΐδων. Σε αυτήν την περίπτωση, είναι σημαντικό να μην επαφίεστε στη διατροφή και την αυτό-διάγνωση, αλλά να επισκέπτεστε ένα εξειδικευμένο πρωκτολογικό ιατρείο.

Η πρωκτολογική εξέταση είναι αυτή που θα καθορίσει την επιλογή της κατάλληλης θεραπευτικής αντιμετώπισης. Στην περίπτωση που κριθεί απαραίτητη η ιατρική αντιμετώπιση, τότε η πλέον σύγχρονη και αποτελεσματική μέθοδος είναι η θεραπεία με LASER. Πραγματοποιείται χωρίς πόνο, νοσηλεία, τομές και ράμματα. Η δέσμη του LASER στοχεύει τις φλέβες που ευθύνονται για την ανάπτυξη των αιμορροΐδων και τις απομονώνει. Η θεραπεία δεν διαρκεί περισσότερα από 30 λεπτά και έπειτα ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει κανονικά στις δραστηριότητές του.

(2 Αξιολογήσεις)