Skip to the content

Μάθε όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για την λογοθεραπεία

Μάθε όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για την λογοθεραπεία

Το Κέντρο Λογοθεραπείας Παιδιών & Ενηλίκων «Λόγου Άνθησις» μας ενημερώνει για την λογοθεραπεία και μας συμβουλεύει σε ποιες περιπτώσεις συστήνεται...

Τα παιδιά μας αναπτύσσονται μέρα με τη μέρα και μας εκπλήσσουν με κάθε τι μικρό που καταφέρνουν κάθε φορά! Ειδικά για το γονιό, αυτό είναι κάτι μαγικό!Τι γίνεται όμως όταν το παιδί της φίλης μας κάνει περισσότερα απ’ το δικό μας; Τι γίνεται όταν δεν αντιδρά όπως αντιδρούσε το μεγαλύτερο αδερφάκι του; Έχει πρόβλημα; Χρειάζεται βοήθεια;

Αυτά είναι συχνά ερωτήματα που ακούγονται στις συζητήσεις μας με πολλούς γονείς.Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Παρ’ όλα αυτά όμως, υπάρχουν συγκεκριμένα αναπτυξιακά ορόσημα που πρέπει το παιδί να καλύπτει ανάλογα με την ηλικία του.

  • Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το παιδί μέχρι τον 1ο χρόνο λέει επαναλαμβανόμενες συλλαβές σχηματίζοντας λέξεις.
  • Στην ηλικία των 18 μηνών είναι ικανό να συνδυάζει δύο λέξεις δημιουργώντας προτάσεις.
  • Μέχρι 3ων ετών η ομιλία του παιδιού είναι καταληπτή απ’ τους περισσότερους ανθρώπους.
  • Στο 4ο έτος χρησιμοποιεί σωστά λειτουργικές λέξεις, όπως «είμαι», «είναι», «μέσα», «πάνω» κλπ.
  • Η εξέλιξή του ολοκληρώνεται στο 7ο έτος με την παραγωγή όλων των ήχων της ενήλικης ομιλίας και την ορθή χρήση γραμματικών και συντακτικών δομών.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις παιδιών που δυσκολεύονται να ακολουθήσουν αυτά τα στάδια ή καθυστερούν. Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι θα το ξεπεράσει «μόνο του», ή παρεμβαίνουν πιέζοντάς το να «μιλά καλύτερα». Το αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις δεν είναι το επιθυμητό. Οι δυσκολίες του παιδιού δεν αντιμετωπίζονται, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος να επιδεινωθούν ή να περιπλεχθούν.

Όταν, λοιπόν, το παιδί μας, παρουσιάζει μία από τις παρακάτω περιπτώσεις, είναι προτιμότερο να ζητήσουμε τη γνώμη ενός λογοθεραπευτή:

  • δυσκολεύεται ή αδυνατεί να παράγει και να μιμηθεί μεμονωμένους ήχους σε μία λέξη
  • απλοποιεί οικείες και καινούργιες λέξεις
  • δυσκολεύεται να κατανοήσει απλές εντολές και να συμμετάσχει σε διάλογο
  • δυσκολεύεται να βρει την κατάλληλη λέξη ή να συνδυάσει λέξεις για να δημιουργήσει προτάσεις
  • αδυνατεί να αφηγηθεί πρόσφατα γεγονότα

Ας μάθουμε λοιπόν τι είναι η λογοθεραπεία:

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που βοηθά στην αντιμετώπιση δυσκολιών που αφορούν στο λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία παιδιών και ενηλίκων. Μέσω ειδικών τεστ ανιχνεύει, προλαβαίνει και θεραπεύει διαταραχές του λόγου. Προάγει τη γλωσσική ανάπτυξη και μέσα από ειδικές δραστηριότητες αποκαθιστά τυχόν δυσκολίες της αντίληψης, της έκφρασης, του λεξιλογίου, της άρθρωσης και των μορφοσυντακτικών δομών.

Οι πιο συνηθισμένες διαταραχές της προσχολικής ηλικίας, αφορούν στην απλοποίηση της ομιλίας, όπως η «μωρουδιακή ομιλία» (εξελικτικές φωνολογικές διαταραχές), στη φτωχή δομή των προτάσων και στο φτωχό λεξιλόγιο, στις δυσκολίες του λόγου ή/και της αντίληψης (εξελικτικές γλωσσικές διαταραχές) και στις διαταραχές της ροής της ομιλίας, όπως η επανάληψη ή η επιμήκυνση φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων (τραυλισμός). Ο λογοθεραπευτής, δηλαδή, καλείται να αντιμετωπίσει παιδιά με δυσκολίες στην κατανόηση, στην άρθρωση, με αργή εξέλιξη της ομιλίας ή με διαταραχές στο ρυθμό της.

Η πρώιμη και άμεση παρέμβαση είναι απαραίτητη για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Σύμφωνα με τα παραπάνω λοιπόν, στις περιπτώσεις που υπάρχει ανησυχία για τα παιδιά μας, καλό είναι να ζητήσουμε τη γνώμη ενός ειδικού. Είναι σημαντικό να παρατηρούμε τα παιδιά μας και κάποιες φορές είναι χρήσιμο να ακούμε και την γνώμη του περιβάλλοντός μας. Καλύτερα να ανησυχήσουμε χωρίς λόγο, παρά να αφήσουμε μια λανθασμένη συνθήκη να διαιωνίζεται.

Μία λογοπεδική αξιολόγησηθα μπορέσει να μας δώσει τις απαντήσεις που χρειαζόμαστε. Ταυτόχρονα, εάν υπάρχει ανάγκη, θα μπορέσουμε να παρέμβουμε θεραπευτικά στο παιδί άμεσα και να το βοηθήσουμε να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που τυχόν αντιμετωπίζει. Έτσι, το παιδί θα μπορέσει να αναπτύξει το λόγο του ώστε να έχει μια ομαλή μετάβαση στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον χωρίς να αντιμετωπίσει περαιτέρω δυσκολίες μάθησης ή προσαρμογής.

(0 Αξιολογήσεις)